Többen tudjátok, hogy a gyerekek biztonsága, az autósülésbe való bekötésük vesszőparipám. Nagyon felelőtlennek tartom azokat, akik bármilyen indokkal, de nem kötik be a gyerekeiket, vagy menet közben kiveszik a kisbabát például megszoptatni. Bármilyen jól vezet a sofőr, bármilyen kis utca vagy megszokott útvonal, az utakon nem egyedül vagyunk és lehetünk egy baleset vétlen áldozatai is. Ha a gyerekek esetleg pont ilyenkor nincsenek bekötve, jobb bele sem gondolni…. Inkább hisztizzen és üvöltsön az autóban egy órát megállás nélkül, mint hogy akaratomon kívül a gyerekem gyilkosává váljak (mert gondolom ezzel a váddal illeti magát az a szülő, akivel ilyen szerencsétlenség történik).
Emiatt is van, hogy figyelemmel kísérek mindent, ami a gyerekek biztonságos autózásával kapcsolatos. Még tavaly nyáron megjelent az új európai szabályozás a témában, ám a legnagyobb meglepetésemre sok helyen, köztük Magyarországon, nem kapott igazi sajtóvisszhangot. Így többek kérésére megpróbálom kicsit összefoglalni, miről is van szó.
Az i-size a gyerekülésekre vonatkozó új európai szabályozás, ami 2013. július 9-én lépett életbe a jelenlegi R44 normával párhuzamosan. Az elkövetkezendő tíz évben fokozatosan kerül alkalmazásra, tehát nem kell lecserélnie senkinek sem a meglevő üléseit. Jelen pillanatban csak a gyerekülések gyártóit kötelezik, hogy ezen szabályozásnak megfelelően fejlesszék ki az új termékeiket.
Az 1990-es évek eleje óta az autóban utazó személyek és főként a gyerekek biztonságát érintő rendelkezések sokat fejlődtek. A tíz évesnél idősebb gyerekek és a felnőttek részére 1990 óta kötelező a hátsó ülésen is a biztonsági öv viselése. Csak 1992 óta kötelező a 10 év alatti gyerekek megfelelő gyerekülésben való utaztatása. (amit ajánlott 12-13 éves korig is folytatni).
A gyerekek biztonságos utaztatására vonatkozó, eddig érvényben levő rendelet az ECE genfi 44-es számú rendelete, amit röviden R44-nek szokás hívni. Ez a szöveg tartalmazza az előírásokat, amelyeket az ülésnek teljesítenie kell, hogy forgalomba kerülhessen. Az 1995-től érvényes szabvány részletesen előírja azokat a paramétereket, melyeknek meg kell felelnie a különböző kategóriákba sorolt gyermekvédő berendezéseknek, pontosan rögzítve a vizsgálati módszereket és a minősítéseket. A 04-es verzió, amely 2005 óta van érvényben, a vizsgálati mintavételre és a gyártás körülményeire vonatkozóan tartalmazott új előírásokat. ( A 03-as verzió szerint elég volt a gyártás megkezdése előtt a prototípusokat bevizsgálni. Ez az előírás változott meg úgy, hogy le kell gyártani egy minimum 50, maximum 5000 db-ból álló sorozatot és a közülük véletlenszerűen kiválasztott 5 db mintát vetik alá a dinamikus vizsgálatoknak.)
Ez a szabvány a következő üléskategóriákat különbözteti meg:
- 0-as csoport : a születéstől kb. 10 kg-os súlyig.
- 0+ csoport : a születéstől kb. 13 kg-os súlyig.
- 1-es csoport : 9-töl 18 kg-ig.
- 2-es csoport : 15-töl 25 kg-ig.
- 3-as csoport : 22-töl 36 kg-ig.
Meg kell jegyezni, hogy az R44 a gépkocsigyártókat is érintette. Minden, 2011. február óta eladott új járműnek rendelkeznie kell legalább két Isofix rögzítési rendszerrel felszerelt hellyel, illetve legalább egy felső Isofix rögzítési ponttal.
Az I-size az uj, R129-es szabályozás neve, ami 2013 júliusától 2014 végéig fokozatosan leváltja az R44-et. Először a 0+ csoportú Isofix ülésekre vonatkozva vezetik be, de 2014. végére minden ülésre érvényes lesz az új direktíva.
Az I-size nagy újdonsága, hogy az ülések nem súly szerint lesznek csoportokba sorolva, hanem a gyerek magassága szerint, és ezt világosan fel kell tüntetni az üléseken a használati időtartam alatt is. (Ami nem mellesleg logikusabb, hiszen biztos nem én vagyok az egyetlen, aki látott mar 7,5 kilós és 11 kilós egy éves gyereket is :))
A másik új elem, hogy a gyerekeket 15 hónapos korig a menetiránynak hattal kell bekötni (az R44-gyel szemben, ahol 9 kg volt a határ: ezt a súlyt időnként mar hat hónapos korban elérte egy-egy kisbaba).
Illetve az I-size egy oldalirányú dinamikus ütközési tesztet is kötelezővé tesz, így az I-size minősítéssel ellátott ülésekkel kapcsolatban biztosak lehetünk benne, hogy oldalirányú ütközés esetén is megfelelő védelmet nyújtanak.
Mindazonáltal az R44 szabványnak megfelelő ülések még 2014 vége után is forgalomba hozhatók lesznek egy bizonyos ideig (2021-ig).
Összefoglalva, a főbb változások:
- A kisbabát 15 hónapos korig a menetiránynak háttal kell szállítani, így elkerülhető a gyerekek veszélyeztetése azáltal, hogy a szülők túl hamar menetirányba fordítják őket (ld. a cikk végi videót). Természetesen az új i-size normás ülések mérete is ehhez igazodik majd.
- Az Isofix rendszer szisztematikussá válása az új ülések esetén: ez a rögzítési mód jelentősen csökkenti a sajnos nagyon gyakori hibás rögzítések arányát. Akiknek nincs Isofix rendszer az autójukban, azok se essenek kétségbe, a jelenleg is kapható R44-es normának megfelelő ülések még egy jó darabig forgalomban maradnak.
- Az ülések oldalirányú ütközéstesztje kötelezővé válik: így az új ülések biztonságosabbá válnak oldalirányú ütközések esetén. Ehhez jön még az új “Q dummies” (a videókban is látható ütközéstesztekhez használt próbababák) használata, melyek még több érzékelővel vannak felszerelve.
- A gyerek magasságának figyelembe vétele: a szülőknek könnyebb lesz kiválasztaniuk a megfelelő méretű ülést.
- Az új autók és az új autósülések kölcsönös kompatibilitása (mivel egyes lehajtható ülések vagy egyéb technikai részletek miatt az Isofix kompatibilitása nem mindig valósul meg).
Felmerülhet a kérdés, hogy miért is volt szükség minderre, hacsak nem azért, hogy új üléseket vetessenek meg a fogyasztókkal… De sajnos a számok nem hazudnak, még mindig túl sok kisgyerek hal meg közúti balesetben, egyébként a kisgyerekek körében ez a vezető halálok. Túl sok autósülés rosszul van bekötve és sok szülő nem megfelelő ülésbe teszi a kisgyereket. Végül túl sok szülő fordítja a gyereket menetirányba kilenc hónapos kor környékén, amikor még túl gyengék a nyakizmai ahhoz, hogy a fejét biztonságosan megtartsak egy ütközés során.
Ez utóbbihoz adaléknak és a cikket lezárandó egy videó, ami engem tökéletesen meggyőzött:
Források, linkek:
http://en.wikipedia.org/wiki/I-Size
http://www.i-size.org.uk/faqs-standards.html
http://www.quechoisir.org/auto/piece-detachee/gros-plan-sieges-auto-la-reglementation
A masodik videon a babu feje rogzitve van. A fiam 10 hosan rendelkezett az atlag 15 hos meretekkel. Az ulese 9 honapos korig volt menetirannyal hattal hasznalhato, gykorlatilag az utolso honapokban a csipojeig huzta fel a labat, mert nem fert el. Mondjuk 15 eve az autosules maga volt a kuriozum Olaszorszagban, nem sok ismeros ertette, miert nem jo neki a karomban…
Majd ne felejtsem el, legkozelebb lefenykepezem a 14 hosom menetiranynak hattal 🙂 (o is atlagos meretu, 80 cm)
De nyilvan az uleseknek is kell ehhez alkalmazkodniuk, es ezzel a szabalyozassal szerintem elindulnak a dolgok ebbe az iranyba.